Applying the ‘Cognitive Bias Modification’ concept to smoking cessation – A Systematic Review
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| Publication date | 12-2016 |
| Journal | Sucht |
| Volume | Issue number | 62 | 6 |
| Pages (from-to) | 333-354 |
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| Abstract |
Background: In recent years, new neurocognitive explanatory approaches such as dual-process theories offer significant progress in understanding long-term relapse in substance use disorders. Based on such explanatory concepts stemming from basic research, novel methods of intervention have been deduced which focus on directly changing cognitive biases. The efficacy of these Cognitive Bias Modification (CBM) concepts has been evaluated in a growing number of studies in the context of different substance use and addictive disorders. By now, there are also first findings for using CBM in the context of smoking. Objectives: To evaluate the empirical evidence, whether CBM qualifies i) for reducing attentional or approach bias towards smoking-related cues, ii) for effectively reducing the high relapse rates in smoking cessation, iii) for the reduction of smoking behaviour and iv) craving. Methods: The systematic evidence search has been carried out in clinical databases (Cochrane Library, PsycArticles, PSYNDEX, PsycINFO, Medline) as well as via manual reverse search. Finally, 12 studies have been identified which met the inclusion criteria (RCT, CBM interventions for smokers; outcomes: change in attentional or approach bias, craving, number of cigarettes smoked, abstinence). Results: Despite the heterogeneity of the studies in terms of sample selection, realisation of interventions and methodological aspects, the findings collectively indicate that different forms and ‘dosages’ of CBM interventions can influence attentional or approach bias in smokers. Also, positive effects on craving and motivation to quit could be detected. Effects on smoking behaviour are inconsistent and often statistically non-significant. First online applications showed encouraging results. Discussion: The results concerning the efficacy of CBM in smoking cessation are still rudimentary and inconsistent. However, a large portion of the studies was not conducted under naturalistic conditions, but rather in laboratories with non-treatment seekers or participants partially motivated to quit. Despite these limitations, the findings can be evaluated as encouraging. The results suggest that CBM will be implemented in routine care as an adjunct intervention within a behavioural therapy-oriented cessation programme. However, specific studies which assess the efficacy of CBM as a component for relapse prevention in smoking cessation intervention in routine care are still lacking. Hintergrund: Die Dual-Prozess-Theorien lieferten in den letzten Jahren bedeutende Erkenntnisfortschritte zur Erklärung des langfristigen Rückfallgeschehens bei Substanzkonsumstörungen. Aus den in der Grundlagenforschung entwickelten Erklärungsansätzen wurden neuartige Interventionsmethoden abgeleitet, die auf eine direkte Veränderung der kognitiven Verzerrungstendenzen abzielen. Ansätze der Cognitive Bias Modification (CBM) wurden in einer zunehmenden Anzahl von Studien bei unterschiedlichen Substanzkonsumstörungen auf ihre Wirksamkeit überprüft, mittlerweile auch für den Bereich des Zigarettenkonsums. Ziele: Beurteilung der Evidenzlage, ob sich CBM zur Reduktion der Aufmerksamkeitsverzerrung auf Rauchreize, zur effektiven Verringerung der hohen Rückfallraten in der Tabakentwöhnung und zur Reduktion des Raucherverhaltens und Cravings eignet. Methode: Die systematische Literatursuche wurde in klinischen Datenbanken (Cochrane Library, PsycArticles, PSYNDEX, PsycINFO, Medline) und per manueller Rückwärtssuche durchgeführt. Letztlich wurden 12 Studien identifiziert, die die Einschlusskriterien erfüllten (RCT, CBM-Interventionen bei Rauchern; Outcomes: Veränderung des attentional bzw. approach bias, Craving, Konsummenge, Abstinenz). Ergebnisse: Trotz aller Heterogenität der Studien hinsichtlich Stichprobenauswahl, Interventionsdurchführung und methodischer Aspekte weist die Befundlage insgesamt darauf hin, dass verschiedene Formen und „Dosierungen“ von CBM-Interventionen den attentional bzw. approach bias bei Rauchern beeinflussen können. Positive Effekte auf Craving und Aufhörmotivation konnten detektiert werden. Die Effekte auf das Rauchverhalten sind inkonsistent und häufig nicht signifikant. Erste online-Anwendungen erbrachten ermutigende Resultate. Diskussion: Die Resultate zur Effektivität von CBM in der Tabakentwöhnung sind noch rudimentär und inkonsistent. Allerdings wurde ein Großteil der Studien nicht unter praxisnahen Bedingungen durchgeführt, sondern als Laboruntersuchungen an nicht oder nur teilweise aufhörbereiten Rauchern. Trotz dieser Limitationen sind die Ergebnisse als ermutigend zu werten. Die Ergebnisse legen nahe, dass CBM in der Versorgungspraxis der Tabakentwöhnung als adjuvate Intervention im Rahmen eines verhaltenstherapeutischen Entwöhnungsprogrammes erprobt werden soll. Studien, die die Effektivität von CBM als Komponente komplexer Entwöhnungsprogramme zum Zweck der Rückfallprophylaxe in der Routineversorgung untersuchen, stehen bislang noch aus. |
| Document type | Review article |
| Language | English |
| Published at | https://doi.org/10.1024/0939-5911/a000454 |
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